PODSTAWA PROGRAMOWA A DRAMA


Przeprowadzona przez autorkę pracy analiza Podstawy programowej nauczania języka polskiego na III etapie kształcenia pod kątem edukacji teatralnej, wykazuje, iż istnieje wiele zapisów, które potwierdzają zasadność, a nawet konieczność jej funkcjonowania w szkole.
            Jak już wcześniej wspomniano teatr to bardzo szeroki temat zainteresowań i inspiracji. Próbę jego omówienia należy rozpocząć od analizy tekstu dramatycznego, co wyraźnie jest zapisane w podstawie programowej:

1.       Teksty poznawane w całości – nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką: […]William Szekspir Romeo i Julia, Molier Świętoszek lub Skąpiec, […], Aleksander Fredro *Zemsta, Adam Mickiewicz […]*Dziady cz. II […].
2.       2. Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela): […] Juliusz Słowacki Balladyna […][1].

Kolejnym krokiem jest analiza przeczytanego tekstu. Uczeń nie tylko opisuje odczucia, które wzbudziło w nim dzieło, ale także określa problematykę utworu, przedstawia swoją propozycję odczytania danego tekstu i uzasadnia swoje zdanie. Ponadto nazywa postawy prezentowane w tekście, posługując się pojęciami dotyczącymi pozytywnych i negatywnych wartości. Omawia ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, takie jak miłość, przyjaźń, śmierć, czy cierpienie, dostrzegając przy tym uniwersalne wartości humanistyczne.
Następnie uczeń sytuuje przeczytany utwór w odpowiednim rodzaju literackim oraz wskazuje elementy budujące sam dramat – akt, scena, tekst główny, poboczny, monolog, dialog przy jednoczesnym wskazaniu ich funkcji w tekście.
W zakres analizy tekstu włącza się także umiejętność przedstawienia najistotniejszych treści wypowiedzi w porządku chronologicznym, a także charakteryzowania bohaterów. W tym celu uczeń wyszukuje potrzebne informacje, cytuje fragmenty tekstu, czerpie dodatkowe informacje z przypisu czy didaskaliów. W swojej wypowiedzi uwzględnia również rozpoznane przez niego intencje oraz charakter wypowiedzi bohaterów.
            Nie może też zabraknąć miejsca na interpretację głosową utworu. Nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią dykcję, intonację ucznia, która świadczy o jego rozumieniu tekstu.


[1] http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_4.pdf [online] [dostęp: 30.05.2012] Ze względu na omawiany temat, autorka pracy wyróżniła jedynie teksty dramatyczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz