Teatr to klucz do
poznania i rozwijania osobowości uczniów, ale również możliwość do podjęcia z
nimi dyskusji na temat wartości i postaw. Ten rodzaj sztuki uwrażliwia uczniów
na piękno słowa mówionego, ale także za pomocą ekspresji wizualnej wyzwala
przeżycia estetyczne. To również szansa na wykształcenie w uczniach nawyku
uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych przy jednoczesnym uświadomieniu, iż
przeszłość, tradycja kulturalna są koniecznymi składnikami współczesności.
Edukacja teatralna daje
możliwość stymulowania rozwoju i inspirowania twórczych działań dzieci, między
innymi w zakresie czytelnictwa czy tworzenia własnych tekstów. Ma ona budzić w
uczniach chęć działalności twórczej, na przykład poprzez pisanie scenariuszy
przedstawień teatralnych czy nawet własnych tekstów dramatycznych.
W
założeniach nie zabrakło również miejsca na zajęcia mające na celu zapoznanie
uczestników zajęć z terminologią teatralną. Uczeń nabywa umiejętności
wyjaśnienia ze znaczenia słowa teatr, jak i określenia zadań pozostałych
pracowników teatru, jak: aktor, reżyser, sufler,
operator, inspicjent, charakteryzator, choreograf. Ponadto definiuje terminy –
pantomima, akt, antrakt, dialog, monolog, kreacja, mimika, gest, mowa ciała,
prolog. Poznaje również historię teatru, oraz różne rodzaje sztuk teatralnych.
Uczniowie mają również
szansę poznać technikę aktorską w praktyce. Rozwijają umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą
gestu, mimiki, ruchu czy operowania głosem pod względem intonacyjnym.
Zajęcia tego typu mają także cele wychowawcze - integrowanie
zespołu klasowego, współistnienie w twórczej,
partnerskiej zabawie, umiejętne radzenie sobie z tremą, odwagą sceniczna,
gestykulacją. To również nauka współodpowiedzialności i okazja do
specyficznych kontaktów między uczniami oraz między dziećmi a nauczycielem,
który w czasie tych zajęć zdobywa więcej wiadomości o swoich wychowankach niż w
trakcie codziennych lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz