czwartek, 3 stycznia 2013

Cele edukacji teatralnej


Teatr to klucz do poznania i rozwijania osobowości uczniów, ale również możliwość do podjęcia z nimi dyskusji na temat wartości i postaw. Ten rodzaj sztuki uwrażliwia uczniów na piękno słowa mówionego, ale także za pomocą ekspresji wizualnej wyzwala przeżycia estetyczne. To również szansa na wykształcenie w uczniach nawyku uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych przy jednoczesnym uświadomieniu, iż przeszłość, tradycja kulturalna są koniecznymi składnikami współczesności.
Edukacja teatralna daje możliwość stymulowania rozwoju i inspirowania twórczych działań dzieci, między innymi w zakresie czytelnictwa czy tworzenia własnych tekstów. Ma ona budzić w uczniach chęć działalności twórczej, na przykład poprzez pisanie scenariuszy przedstawień teatralnych czy nawet własnych tekstów dramatycznych.
W założeniach nie zabrakło również miejsca na zajęcia mające na celu zapoznanie uczestników zajęć z terminologią teatralną. Uczeń nabywa umiejętności wyjaśnienia ze znaczenia słowa teatr, jak i określenia zadań pozostałych pracowników teatru, jak: aktor, reżyser, sufler, operator, inspicjent, charakteryzator, choreograf. Ponadto definiuje terminy – pantomima, akt, antrakt, dialog, monolog, kreacja, mimika, gest, mowa ciała, prolog. Poznaje również historię teatru, oraz różne rodzaje sztuk teatralnych.
Uczniowie mają również szansę poznać technikę aktorską w praktyce. Rozwijają umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu czy operowania głosem pod względem intonacyjnym.
Zajęcia tego typu mają także cele wychowawcze - integrowanie zespołu klasowego, współistnienie w twórczej, partnerskiej zabawie, umiejętne radzenie sobie z tremą, odwagą sceniczna, gestykulacją. To również nauka współodpowiedzialności i okazja do specyficznych kontaktów między uczniami oraz między dziećmi a nauczycielem, który w czasie tych zajęć zdobywa więcej wiadomości o swoich wychowankach niż w trakcie codziennych lekcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz