czwartek, 3 stycznia 2013

Miejsce teatru w szkole


Nie sposób zaprzeczyć, iż podstawowe instytucje wprowadzające dzieci w świat kultury to przede wszystkim dom rodzinny i szkoła. Jednak stopień uczestnictwa młodzieży w życiu kulturalnym zależy od wielu czynników, tak jak na przykład warunki materialne rodziny, które w głównej mierze decydują o korzystaniu z dóbr kultury, ale także własne zainteresowanie kulturą. W obecnej sytuacji to szkoła powinna podejmować rolę animatora szeroko rozumianej edukacji kulturalnej, której ogólnym celem będzie kształtowanie umiejętności dostrzegania dóbr kultury, chęci obcowania z tymi dobrami, wrażliwości kulturalnej, pietyzmu wobec światowego dziedzictwa kulturowego, twórczej percepcji i ekspresji.
Jan Andrzej Fręś zaznacza, że „wśród rozmaitych dziedzin sztuki, stanowiących przedmiot wychowania estetycznego – sztuka dramatyczno-teatralna zajmuje miejsce szczególne”[1]. Przede wszystkim ze względu na swą audiowizualną strukturę, wielopłaszczyznowość oddziaływania wychowawczego oraz zdolność do wywołania silnych napięć emocjonalnych. Bohdan Suchodolski dodaje, że dzięki edukacji teatralnej człowiek staje się pełniejszy, bardziej wrażliwy na sytuacje i losy ludzkie, głębiej zaangażowany w tworzenie rzeczywistości, w której żyje i która warunkuje jego działalność.[2] Dlatego badacze apelują o niepomijanie edukacji teatralnej w procesie kształcenia młodego człowieka, bowiem sztuka teatralna jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej wymownych elementów artyzmu. Wywiera duży wpływ na każdego człowieka bez względu na wiek. Jednak by mogła być interpretowana i przeżywana we właściwy sposób, potrzebne jest ku temu specjalne przygotowanie - edukacja. Istnieje ścisły związek między nauczaniem polonistycznym, muzycznym, plastycznym, a teatrem. Aby osiągnąć pełnię przeżyć dostarczanych przez teatr, uczeń powinien rozwijać się w tym kierunku, czemu służą lekcje języka polskiego, ale także teatr szkolny, który ma największą nośność dydaktyczną.


[1] J.A. Fręś, Dramat i teatr w szkole średniej, Warszawa 1992, s. 14.
[2] B. Suchodolski, Teatr i szkoła, „Scena” 1970 nr 7, s. 5.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz